iZettle- Ilmainen, halpa vai ihan törkeen kallis maksupääte?

izettle(Kuva: iZettle https://www.izettle.com/fi/press)

Facebook-seinäni vilisee mainoksia, joissa lukee: ”Ilmainen maksupääte”.

Useimpia mikroyrityksiä vaivaa yksi ja sama ongelma. Niukkuus rahasta. Maksupääte tarvitaan, mutta se aiheuttaa kuluja. Ilmainen maksupääte kuulostaa houkuttavalta.

Mainosten takana on jo muutaman vuoden markkinoilla ollut iZettle. Klikkaan Facebook mainoksen auki, ja katson sen keräämiä kommentteja minulle täysin vierailta eri alojen yrittäjiltä ympäri Suomea. Toiset haukkuvat laitetta ”törkeen kalliiksi” (tai jotkut jopa voimasanojen kera) ja toiset taas kehuvat sen maasta taivaaseen. Eikös sen juuri pitänyt olla ilmainen, miksi sitä sitten sanotaan törkeen kalliiksi?

Ensinnäkin on syytä pitää jalat maassa, ja ymmärtää vanha sanonta: ”Ilmaisia lounaita ei ole”.

Sinä, joka luet tätä, et ehkä ole vielä tehnyt päätöstäsi maksupäätteesi suhteen. Tiedät ehkä jo, että korttimaksaminen on arkipäivää, ja käytännössä sinun on mahdollistettava korttimaksaminen asiakkaillesi. Mihin sinun sitten pitäisi uskoa?

iZettle ei ole ilmainen.

Itse laitteen karvalakkiversio jaetaan asiakkaille kyllä ilmaiseksi, mutta varsinainen korttimaksujen vastaanottaminen maksaa. Hinnoittelu perustuu provisioihin, jotka vaihtelevat vastaanotettujen korttimaksujen summan perusteella välillä 1,5% – 2,75%. Ainoa varsinainen alkuinvestointi olisi tabletti tai puhelin, mutta en ota sitä tässä huomioon, koska useimmilla meistä älypuhelin on. Sen verran kuitenkin huokaan, että useimmilla meistä siitä hienosta älypuhelimesta on akku loppu aika nopeasti…

Varsinainen iZettlen hinnoittelu siis perustuu provisioihin vastaanotetuista maksutapahtumista. Perinteisemmin tunnetuissa maksupäätteissä ei ole tällaista provisiohinnoittelua ollenkaan, vaan hinnoittelu perustuu kiinteään ennalta sovittuun kuukausimaksuun, joka yleensä on about 50 euroa/kk + alv.

Tässä alla pitäisi näkyä nopeasti kyhäämäni taulukko, josta saa ainakin suunnilleen oikeaa tietoa hinnoittelulogiikasta. Vertailukohteeksi valitsin mielestäni keskihintaisen hyvin tavallisen perinteisen erillismaksupäätteen. Lisäksi on syytä huomioida, että tuo Verifonen vaihtoehto toimii täysin itsenäisesti, eli ei vaadi puhelinta, tablettia, tai muutakaan härpätintä kaverikseen. Miinuspuolena siinä vaaditaan määräaikainen sopimus (tosin peruutusturva ostettavissa about satasen kertamaksulla sopimusta tehtäessä), ja toisaalta kuluja on myös ajalta jolloin et käytä laitetta.

 

Myynti euroa/kk iZettle hinta/kk Verifone VX520 hinta/kk
1000 27,5 38,8
2000 55 38,8
3000 78 38,8
4000 98,8 38,8
5000 118 38,8
6000 135 38,8
7000 151,2 38,8
8000 167,2 38,8
9000 181,8 38,8
10000 196 38,8

Taulukosta erottaa selvästi, miten tosi pienen yrityksen kannattaa ehkä harkita iZettleä. Muista kuitenkin, että hinta ei aina ratkaise. iZettleä ei ole sertifioitu Suomeen, sillä se ei käytä suomalaista maksujärjestelmää. Tämä tuskin on silti ongelma niin kauan kun kaikki menee niinku Strömsössä. Pankkisi vain tod. näk. veloittaa merkittävästi enemmän iZettlen  kautta vastaanotetusta fyrkasta, se kun tulee viitteettömänä.

En ole iZettlen jälleenmyyjä, eikä tämä artikkeli näin ollen pyri millään tavalla edistämään laitteen myyntiä. En silti pidä sitä huonona. Pitää vaan olla tosi tarkkana. Se sopinee ihan ok esimerkiksi joillekin käsityöläisille, jotka eivät myy kuin joissain myyjäisissä. Selvitä kuitenkin mitä pankkisi veloittaa kun massi saapuu viitteettömänä ja arvioi paljollako myyt kuukaudessa. Jos olet kahvilayrittäjä tai maksamisen pitää muuten onnistua nopeasti, unohda iZettle.

 

hiuspalvelu susan1

 Käytännön kokemuksia entiseltä käyttäjältä

Hiuspalvelu Susan on pieni toiminimellä toimiva parturi-kampaamo Porissa Juhana Herttuankadulla, Viikkarin Valkaman yhteydessä. Aluksi Susanilla käytössä ollut iZettle osoittautui kuitenkin huomattavasti kalliimmaksi käyttää kuin perinteisempi maksupääte, ja niinpä päätimme vaihtaa sen Verifonen erillispäätteeseen.

Utelin Susanilta hieman kokemuksia iZettlen käytöstä:

Minä: – Noiden perinteisten maksupäätteiden käyttöönotto on vähän sellaista, että siinä pitää olla asiakkaalle aina tukena, muuten he joutuisivat sehlaamaan jokainen niitä toimintavaiheita erikseen. Onko tuon iZettlen käyttöönotto helpompaa?

Susan: – Käyttöönotto oli helppoa! Masiina oli täysin ilmainen ja sisälsi ohjeet. Kännykkään tuli ladata vain Izettle sovellus. Puhelintukea en ikinä tarvinnut, enkä tiiä oliko sellaista.

– Olitko sä muuten tyytyväinen ominaisuuksiin?

– Joo, netistä näkee reaaliajassa kaikki raportit ja siellä on mahdollista luoda tuotteita. Sitä voisi kai käyttää myös ns. kassanakin, eli vois tulostaa kuittitulostimella laskun, vaikka asiakas maksaa käteisellä.

-Menikö se susta kikkailuksi yhdistää sitä aina mobiiliin? Sun asiakkaat on monet vanhuksia, mitä ne siitä tykkäsi?

-Itsestäni tuntui hassulta aina yhdistää johto omaan kännykkään ja mietin kyllä, onko se asiakkaista turvallista, mutta pääte aina varmisti moneen otteeseen kortin ja paikannus piti olla myös päällä. Netissä sai itse muokata kuittiinsa haluamansa asiat.

-Mites noi maksut sitten, kerroit mulle aiemmin, että se oli sulle aika kallis ratkaisu?

-40% mun asiakkaistani maksaa kortilla. iZettle otti 2,75% maksuista ja pankki veloitti omansa joka tujauksesta tilille. Ensimmäisenä kuukautena ihmettelin, miksi pankki veloitti niin suurta kuukausitapahtumamaksua, mutta sitten rajasin iZettlen tilittämään vain kerran viikossa köntän tilille.

-Mitä hyvää ja mitä huonoa tossa susta on? Kenelle sä tota suosittelisit?

-No hyvää on iZettlen liikuteltavuus ja se, että laite on ilmainen. Huonoa hinta ja ”asiakkaiden epäilys”. Jos toiminta on vain ajoittaista tai erittäin pienimuotoista, niin sitten iZettle. Ja jos kiinteässä paikassa ja suurta käyttöä päätteelle, niin kunnon pääte. Niin ja jos enemmän käyttäjiä liikkeessä, on aina edullisempi, kun voi jakaa kustannukset.

-Niin iZettlessä ei taidakaan onnistua se, että jos on useampia käyttäjiä?

-Ei mun mielestä, siinä pro versiossa voi ehkä olla, mut se on laitteena maksullinen.

-Okei.. Kertoisitko vielä muutamalla sanalla tuosta perinteisestä maksupäätteestä, jonka mä sulle nyt toimitin?

-Mun asiakkaat jotenkin helpommin käyttää sitä, kun se on samanlainen kuin muissa kaupoissa. Tilitys ei oo ihan niin nopeaa kuin iZettlellä, mut sitten taas kun on pankin kanssa sopimus, niin tilityksistä ei mene sitä 50 snt per maksu.

 Susanilla on nykyään käytössä Verifone VX520 nykyisen työkaverinsa Elinan kanssa. He käyttävät laitetta yhdessä ja jakavat kustannukset puoliksi. Kuukausihintaa tulee siis 25 euroa per yritys, eli iZettleä käytettäessä jo tuhannen euron kuukausikohtainen korttimyynti tulisi kalliimmaksi.

 

Plussaa:

  • Maksat vain käytöstä
  • Näppärä vaikka käsityöläiselle, jolla myynti tosi pientä
  • Ei määräaikaisia sopimuksia
  • Helppo sujauttaa taskuun tai käsilaukkuun
  • Helppo ottaa käyttöön

 

Miinusta:

  • Korkeat kustannukset kun toiminta vähänkin ammattimaisempaa
  • Ei käytä suomalaista maksujärjestelmää
  • Hitaampi käyttää
  • Pankkitilitykset viitteettömiä
  • Ruotsalainen yritys (vois olla huonomminkin?)
  • Uudehko ratkaisu ja uudehko koko yritys taustalla, voi tulla lapsenvikoja vielä kumman osalta vaan
  • Ei (ilmeisesti) mahdollista olla useampia yrittäjiä (partureiden vuokratuolit tms.) samassa laitteessa vaan jokaisella pitää olla oma pikku härveli

 

Toimitan itse korttimaksupäätteiden osalta pääasiassa Verifonea. Olen siitä huolimatta halunnut kirjoittaa tämän jutun mahdollisimman avoimesti, enkä ole ainakaan tarkoituksellisesti halunnut vähätellä tai korostaa mitään toimijaa. Samalla avoimella ja rehellisellä meiningillä autan sinua henkilökohtaisesti kaikissa maksupäätteisiin liittyvissä asioissasi. Voit ottaa minuun yhteyttä vaikkapa sähköpostitse juho.apajasalo(at)metpoint.fi. 

 

2 kommenttia artikkeliin ”iZettle- Ilmainen, halpa vai ihan törkeen kallis maksupääte?

  1. Tarviiko Verifonen kautta tehdä erilliset sopparit pankkiin? Entä tarviiko erillisen nettiliittymän? Millä aikataululla tilitykset tulee (tulevatko köntässä vai pankki- ja luottokorttmaksut erikseen?)?
    Toimiiko akulla eli ei tarvitse sähköä?
    Toimiiko lähimaksu?
    Entä saako koneella merkittyä käteismaksut ja jos saa, minkälaiset tuoteraportit vekottimesta saa ulos? Saako excel-tiedostona myydyt tuotteet? Jos saa, saako tuotteet etukäteen järjestelmään, jotta jokaisen kohdalla ei tarvitse näpytellä erikseen?

    Liked by 1 henkilö

    1. Hei Mirka!

      Käytännössä sopimus maksupäätteiden välittämisestä on oltava myös pankin, tai muun välittäjän kanssa. Oma pankkisi on siihen yleensä hyvä. Eri tyylisillä käyttäjillä on vähän eri provisioita, mutta näistä kuulet sitten lisää omalta pankiltasi. Pankin ottaman siivun kannalta on eroa sillä, myytkö nallekarkkeja vai autoja maksupäätteelläsi päivittäin. Näiden kustannus ei kuitenkaan ole ollut mikään merkittävä menoerä, siinä vaiheessa kun pankin siivu kasvaa suureksi, sinun pitää jo myydä sen verran ettei se sinua enää kiinnosta. Käsittääkseni tilitykset ovat tulleet nykyään yhtenä könttänä, mutta tämäkin sinun kannattaa varmistaa vielä omalta pankiltasi.

      Maksupäätteen on päästävä nettiin. Tämä tapahtuu joko niin, että päätteessä on oma sim-korttinsa (hintaa about 5 euroa/kk, eivät ole riippuvaisia operaattorista), tai sitten niin, että käytetään olemassa olevaa kiinteää internet yhteyttä esimerkiksi WLAN:in kautta. Kiinteä laajakaista on yleensä vähän toimintavarmempi, mutta myös kalliimpi vaihtoehto. Valitettavasti ainoa todellinen keino selvittää parhaiten toimiva operaattori lienee se, että joko kokeilet itse tai sitten kysyt rehellisiä käytännön kokemuksia kavereiltasi. Toki kaupunkialueella yleensä toimii mikä vaan, mutta esimerkiksi hallitilat (autokorjaamot tms) voivat tuoda vähän haastetta näille.

      Osassa erillispäätteitä on akku, eli eivät tarvitse sähköä kuin lataukseen. Nämä netti- ja akku- asiat vaihtelevat toki sen mukaan, mitä mallia käytetään, ja nämä asiat onkin tärkeää huomioida jo laitteen valinnassa. Ensiarvoisen tärkeää on tietää, kuljetatko laitetta mukanasi tai onko sitä tarvetta liikutella vapaasti liiketiloissasi. Lähimaksuominaisuus on jo vakiona kaikissa verifone maksupäätteissä.

      Käteismaksuja varten maksupäätteisiin on saatavissa (kovin suppea) sovellus, jolla näitä voidaan käsitellä. Käytännössä se on vähän mikä on, eli soveltuu lähinnä vain satunnaiseen käyttöön. Minun asiakkaista mm. eräs verhoilija käyttää tuota sovellusta verifone erillispäätteessään, ja on ollut siihen tyytyväinen. Viestissäsi kuvailet kuitenkin jo laajempaa tarvetta käteismaksujen vastaanottamiseen on muita, huomattavasti parempia ratkaisuja. Toivon, että et ymmärrä tätä nyt väärin, mutta suoraan sanoen minulle on pienestä pitäen opetettu, että paljon ominaisuuksia tosi pienellä hinnalla johtaa yleensä siihen, että joku ei toimi. Kannattaa siis pitää mielessä, että jos sinulle tarjotaan tosi edullisesti laitetta joka tekee kaikkea, saatat ostaa itsellesi halvalla ongelmia.

      Mielestäni onkin tärkeää, että korttimaksupääte toimii korttimaksujen vastaanottamisessa luotettavasti ja varmasti, ja siihen on saatavissa hyvin tukea, eikä se ole liian kallis. Oli kyseessä sitten maksupääte, pyykinpesukone tai vaikka televisio, tosi paljon ominaisuuksia ja halpa hinta = ei tule toimimaan, ainakaan kovin pitkään. Nämä maksupäätteet ovat kehittyneet kymmenien vuosien työn tuloksena. Pidetään siis korttimaksupääte korttimaksuja varten, ja jos tarvetta on muulle (yleensä on, käteinen ei ole vielä kadonnut maailmasta) katsotaan niitä varten muita juttuja.

      Kertoisitko minulle minkä alan yrittäjä olet, tai mitä yritystä olet perustamassa? Autan sinua mielelläni henkilökohtaisesti. Voit laittaa minulle sähköpostia juho.apajasalo(at)metpoint.fi. Kuulisin mielelläni toiminnastasi, jotta osaan neuvoa sinua yksilöllisemmin.

      Tykkää

Jätä kommentti